High Key fotografie

90401c818013b3a130efc51dc561fb94-587eb1bd
748 499 Frits Vossen

High Key fotografie

Tijdens de doeavond van donderdag 21 april gaan we ons verdiepen in de high key fotografie.
We richten ons op het fotograferen van voorwerpen en bloemen.
Ook in de portret fotografie wordt high key toegepast.
Dat kunnen we tijdens de doeavond portretfotografie in de tweede helft van het jaar oefenen.

We vragen jullie het volgende mee te brengen:

  • Enkele lampen om de achtergrond en het onderwerp te belichten
    heb je losse reportageflitsers met triggers dan kan dat ook
  • Achtergrondpapier (voorkeur wit of een lichte kleur)
  • Reflectie materiaal (piepschuim, reflectiescherm
  • Onderwerp vb een bloem, beeldje, kunstvoorwerp, kop en schotel
    (liever geen glas dat brengt een extra uitdaging mee)

Enkele websites:

Tips voor high Key fotograferen – Zoom Academy | Fotografietips
High-key Tips (digifotostarter.nl)
High Key & Low Key Fotografie – De Rooij Fotografie
(165) Pinterest
Wat is high key en low key fotografie? – Coolblue – alles voor een glimlach

Kijk ook eens in het boek van Zoom:
“3 Licht & Belichting, compleet cursusboek voor gevorderden”
vanaf pag 109 wordt high en low key beschreven.

High key fotografie is eigenlijk niets meer dan een hele lichte foto. Makkelijk zat! Maar om een goede high key foto te maken, komt er wel iets meer kijken.

High key fotografie is het tegenovergestelde van low key. Waar bij low key de achtergrond meestal zwart of donkergrijs is, is deze bij low key wit. Het onderwerp is licht, de achtergrond vaak overbelicht. Dit geeft een te gek, minimalistisch effect dat heel zacht en dromerig aandoet. Maar hoe pak je het aan?

High key fotografie is gewoon een foto overbelichten. Toch?

Soms wordt ten onrechte aangenomen dat high key fotografie betekent dat je foto’s overbelicht zijn of dat je ze bewust moet overbelichten. Dat is niet zo. Overbelichting is een fout en de delen die overbelicht zijn, zijn niet terug te halen. Er zit geen informatie in, en een overbelichte foto is onbruikbaar. High key fotografie is een bewuste keuze, je kiest ervoor om je foto licht te maken. Wat je wel zult zien als je naar het histogram kijkt, is dat de meesten waarden aan de rechterkant van een foto zitten. Daar zitten namelijk de hooglichten.

Belichting is ‘key’

Je kunt high key het beste in de studio maken. Daar heb je het licht volledig onder controle en kun je zelf bepalen hoeveel lichtbronnen je gebruikt en waar je ze neerzet. In principe kun je met twee flitsers al een heel eind komen, maar hoe meer flitsers, hoe minder schaduw. Zet in elk geval één lamp of flitser achter je model. Als je één andere lamp hebt, zet je die in een hoek van ongeveer 45 graden op het onderwerp. Beschik je over meer flitsers? Met drie stuks behoud je er één voor de achtergrond. De andere twee plaats je aan beide kanten van het model. Met vier lichtbronnen richt je twee flitsers op het model en verlichten de andere twee de achtergrond. Plaats ook deze twee achtergrond flitsers aan beide kanten van het model. Door softboxen en paraplu’s te gebruiken, haal je schaduwen weg. Het licht wordt dan namelijk beter verspreid. Deze zijn dus erg waardevol voor je setup. Overigens kun je high key foto’s ook op locatie maken, maar meerdere lichtbronnen en manieren om het licht te verdelen zijn aan te raden.

High Key fotografie

Wat kies je als onderwerp voor high key fotografie?

Als je high key portretten wil maken, kun je het best je model in lichte kleding laten poseren. Deze reflecteren meer licht dan donker gekleurde kleding en passen daarom beter in een high key foto. Wit of pastel kleuren werken goed. Dat geldt voor ieder onderwerp, niet alleen voor modellen. Bij donkere onderwerpen wordt het contrast al snel te hoog, waardoor het dromerige effect niet lekker uit de verf komt. Zet je onderwerp bovendien niet te dicht tegen de achterwand of muur, want dan krijg je sneller schaduwen. Bovendien is het het mooiste als de achtergrond ‘verdwijnt’ in licht in  het eindresultaat. Je wil dan liever geen structuur meer zien.

Je kan beginnen!

Zorg er eerst voor dat de achtergrond naar wens belicht is. Een witte achtergrond is het makkelijkst, maar met voldoende licht kun je elke achtergrond wit krijgen. De achtergrond mag best wat uitbijten, maar let erop dat er niet teveel licht weerkaatst op het onderwerp. Pas het licht aan of plaats het onderwerp/model verder naar voren.  Als er in je onderwerp overbelichte delen in zitten, mislukt je foto. Als je over weinig lichtbronnen beschikt, kun je ook witte reflectieschermen of plaatjes piep gebruiken om het licht mooi te verdelen. Flitsers of studiolampen zijn handig, maar niet noodzakelijk. Een goed verlichte ruimte, of tafel- en bureaulampen komen ook een heel eind!

Nabewerking

Uiteraard moet de witte achtergrond wit zijn. Als je in RAW fotografeert, kun je de witbalans eventueel nog wat bijstellen. Zorg dat de achtergrond ‘leeg wit’ is, dus dat je geen muur (of iets anders) meer ziet. Haal dit eventueel  weg via de aanpassingslaag ‘Niveaus’. Beperk deze aanpassingslaag wel tot de achtergrond, zodat het model niet meer contrast krijgt. Dit doe je door te werken met een laagmasker. Vaak worden high key foto’s omgezet in zwart wit, om het effect te versterken. Maar dat is een kwestie van smaak, en hoeft zeker niet.

1 comment

Comments are closed.