Inleiders fotobespreekavond

de Fotobespreekavond (update)

de Fotobespreekavond (update)

1024 768 Mathy Heijmans

AANTAL IN TE ZENDEN FOTO’S

Als je zeker wil zijn, dat een foto wordt besproken, zend dan één foto in. Afhankelijk van het aanbod kunnen soms twee foto’s besproken worden, maar zeker is dat niet. Dat er twee foto’s van één maker op één avond worden besproken komt steeds minder vaak voor. Dit komt door het huidige ledenaantal. Met 30 leden is 30 foto’s dus het maximum. Uit ervaring weten we dat het ideaal aantal te bespreken foto’s 20 is. Meer foto’s inzenden mag, het is natuurlijk fijn dat, als er wat minder mensen zijn, er toch voldoende aanbod is.  Soms heb je dus geluk en worden er twee foto’s van jou besproken.

 

ZEKER ZIJN VAN HET BESPREKEN

Sinds mei 2019 hebben we de mogelijkheid om foto’s van de Fotobespreekavonden, thuis op ons gemak nog eens terug te zien. Foto’s die ingestuurd worden, worden kort na de bespreekavond zichtbaar gemaakt via de website. Hierdoor bestaat de kans dat jouw tweede, niet besproken foto zichtbaar wordt. Wil je dit voorkomen, beperk je dan tot één foto.

 

MOMENT VAN INZENDEN

In de agenda kun je zien wanneer de fotobespreekavonden zijn ingepland en wie de inleider is. Een week voorafgaand aan de fotobespreekavond kun je maximaal twee foto’s insturen naar het e-mailadres fotobespreken.beeldhoek@gmail.com. Doe dit s.v.p. niet eerder, anders verliezen we het overzicht en de actualiteit.  Wil je dat een foto de volgende keer besproken wordt, moet je hem opnieuw inzenden. Het is een goed gebruik dat door de inleider een herinneringsmailtje naar alle leden wordt gestuurd. Voor het inzenden ben je natuurlijk niet afhankelijk van dit mailtje 😊.

 

WIJZE VAN INZENDEN:

Geef aan, welke foto zeker besproken moet worden. Welke foto is jouw eerste keus?  Welke 2e keus? Verwerk liefst je naam of initialen in de bestandsnaam. Dat is gemakkelijk bij het ordenen, het terugzoeken en het identificeren van de makers. Foto’s kunnen als bijlage bij de mail, maar ook via wetransfer.com aangeboden worden. Zorg voor voldoende resolutie. Als een foto 3840 (originele) pixels op de lange zijde heeft, is het uitstekend (4K schermen), meer liever niet. Als de lange zijde beneden de 1000 pixels zit, is het bestand voor de huidige schermen eigenlijk te mager.

 

VOORBEREIDING FOTOBESPREEKAVOND, ONTVANGSTBEVESTIGING

De inleider van de fotobespreekavond leest de mailbox uit en gaat zich aan de hand van het ingezonden werk voorbereiden op de avond. Hij of zij stuurt een mailtje, dat de foto in goede ‘orde’ ontvangen is. Dat doen inleiders omdat in het verleden het inzenden wel eens fout gegaan is.

 

OPSLAG EN TOEGANKELIJKHEID VAN DE FOTO’S 

Foto’s die door leden worden gezonden naar het e-mailadres fotobespreken.beeldhoek@gmail.com, worden opgeslagen bij google. Direct na de fotobespreekavond, worden de foto’s, door de webbeheerder via de site, met een link (icoon) toegankelijk gemaakt. Foto’s van Fotobespreekavonden uit het verleden kun je hier vinden. Houdt er dus rekening mee dat eenmaal ingezonden foto’s voor het publiek te zien zullen zijn.

 

FOTO’S BEOORDELEN EN OPMERKINGEN BIJ EEN FOTO PLAATSEN

Als je inlogt met je eigen google account, kun je (op naam) opmerkingen plaatsen bij de ingezonden foto’s.

 

 

IMG_1045

Fotobespreekavond van papier

1024 683 Mathy Heijmans

Gisteravond hebben we sinds lange tijd weer een fotobespreekavond van papier gehad. Wat me opviel was dat de bespreking toch anders verloopt. Als je bij een traditionele fotobespreekavond foto’s laat zien is dat heel ‘clean’. Er gaat niets aan vooraf. De fotobespreker klikt.. en de foto staat meteen op het scherm. Nu was er meer. Er ontstond op de zolder van de Grutter iets intiems, iets geheimzinnigs. We zagen Peter bij iedere foto wat zoekend rond kijken welke foto hij op het bord kon zetten. Soms moest er geimproviseerd worden. De foto werd door Peter op het laatste moment omgedraaid. Hierdoor bleef het voor ons als kijker langer spannend. Eerst zagen we de achterkant van een lijst of opgeplakte poster. Soms moest het bord en de verlichting in verband met een fors afwijkende maat, nog worden aangepast en had hij hulp nodig. De fotobespreker heeft de zorg dat het werk niet beschadigd wordt maar moet ook al nadenken over het aangeboden werk en wie hij het woord gaat geven.

Peter leidde de avond. Het voelde voor mij heel vertrouwd. Natuurlijk omdat ik dat Peter in het verleden veel op deze manier heb zien doen, maar ook omdat ik fotobespreken 20 jaar zo heb zien gaan. Daarna kwam er in de brouwerij bij Jan Eijsbouts aan de Emmastraat een periode van fotobespreken vanaf een kleine monitor en inmiddels zijn we al weer een kleine vijf jaar gewend aan de beamer. Die monitor vond ik eigenlijk te klein. Zeker toen we met 20 mensen of meer waren. De monitor was misschien wel net zo groot als de meegebrachte prints, maar de beleving was toch al duidelijk anders als van papier. Wilde je de foto beter zien, stapte je voorwaarts of kon je de foto op de hand in het licht beoordelen of rond laten gaan. Vroeger was ook nog veel interesse voor de manier waarop een foto op een ‘ ambachtelijke manier zwart-wit geprint kon zijn. Bij het tonen van geprinte foto’s ontstond bij mij gisteravond een gevoel van nostalgie.

Gelukkig had niet iedereen foto’s meegebracht, want anders zou de avond misschien wel wat langer geduurd hebben. Het op deze manier bespreken kost namelijk meer tijd. Maar, je ziet wel echt ook iets anders! Er is meer. Naast de inhoud en of boodschap van de foto, de kleuren, de compositie, zie je nu ook dingen zoals: Voor welke kwaliteit en soort papier de fotograaf heeft gekozen. Wat je ook goed kunt zien is hij of zij tijd heeft gehad resp. zorg heeft besteed aan de presentatie.

Bij de kijker ontstaan er op zo’n manier allerlei vragen in het hoofd. Vragen zoals, is de foto goed afgedrukt? Waar is dat gedaan? Is die kwaliteit beter? Is deze drukker misschien ook iets voor mij? Is dat duur? Hoe is de foto opgeplakt? Kan ik dat ook of kan ik dat toch maar beter uitbesteden? Staat de foto al in een passe-partout? Voor welk passe-partout is er gekozen? Is het maatwerk of een standaard passe-partout? Is het passe-partout snijden zelf of thuis gedaan? Is de foto met smaak ingelijst enz. Je kunt ook merken als een fotograaf trots is op zijn of haar foto. Goed voor de dag wil komen. Er is dan geïnvesteerd in tijd, aandacht en…ook in geld. De foto doet er toe, anders staat hij er op zo’n avond niet.

Een foto wordt echt anders gewaardeerd als hij mooi wordt gepresenteerd. Voorbereiding en zorg voor presentatie is belangrijk. Eerlijk is eerlijk, vroeger bespraken we altijd foto’s van papier, het had ook echt iets meer, dat realiseerde ik me gisteravond. Het kost echter niet alleen meer tijd, maar ook meer geld. Als je zo’n fotobespreekavond éénmaal per jaar organiseert, kun je voor die ene avond in december nog snel iets uit huis meenemen en daar is ook niks mis mee, maar lang hou je dat niet vol. Je kunt immers niet iedere maand bij je thuis een andere lijst van de muur trekken, die hebben we dan allemaal wel op enig moment gezien.

Het was een mooie -in dit geval dus- een bijzondere bespreekavond, met een gevarieerd aanbod aan foto’s. Inzenders en besprekers, dankjewel!

1995_Delfzijl_FKWeekend_negscan-Webversie

Afscheidstournee ‘In de Brouwerij’, Fotobespreking van Papier. 16 maart

1000 657 Peter Stevens

Binnenkort nemen we afscheid van Jan Eijsbouts die de afgelopen 12 jaar gastheer was voor de Fotokring. ‘In de Brouwerij’ wordt geruild voor ‘De Grutter’. Onze afscheidstournee hebben we gisteren, 2 maart, ingezet met de presentatie van Alphons over zijn drijfveren als fotograaf. 30 maart hebben we er de laatste doe-avond. Die sluiten we af met een borrel, samen met Jan.

Op 16 maart vindt nog de laatste fotopresentatie plaats in In de Brouwerij.   Ouderwets van papier. Ter illustratie of inspiratie misschien, bijgaand plaatje van een foto die ik maakte tijdens het fotoweekend in Delfzijl, najaar 1995.

Dat was de tijd dat mijn foto’s nog ontstonden tijdens een avondlijke worsteling op zolder in de doka. Ik printte indertijd op FB papier van Ilford. Echt papier, bariet heette dat. Om dat glad te houden na droging was een hele kunst, waar iedereen wel zijn trucjes voor had. Ik plakte het als het uit de laatste spoeling kwam, nat op een glasplaat. Daardoor krulde het papier door het drogen in ieder geval niet zodanig dat je de afdruk niet meer met goed fatsoen op een ondergrond geplakt kreeg, of in een passe-partout gewrongen.

Elke maand waren er niettemin genoeg foto’s te bespreken. Dat zal 16 maart niet anders zijn verwacht ik, ook al wordt er dit keer iets meer van de fotografen gevergd dan het aanleveren van een jpg bestandje.

Tot zover de ‘goede’ oude tijd. Op naar nieuwe. Vanaf april in een andere omgeving.

3 maart 2017, Peter Stevens

Bespreekavond in de Brouwerij

Fotobespreken van papier

1024 614 Alphons de Visscher

Donderdag 7 juli: de laatste fotobespreekavond voor het zomerreces geleid door Peter Stevens. Peter heeft besloten deze avond terug te gaan naar de essentie van de fotobespreekavonden: geprinte foto’s die met zorg in een passend passe-partout zijn geplaatst. 
Achtien foto’s zijn er deze avond op het bord gezet. Achtien foto’s met uiteenlopende onderwerpen, met verschillende verhalen en op diverse manieren geprint en presentatiegereed gemaakt.
Een bijzondere avond waarop we weer geproefd hebben aan het echte foto bespreken, je kunt het letterlijk vast pakken. De avond heeft aan de stamtafel nog voor veel gespreksstof gezorgd.
Peter, bedankt voor je initiatief en de begeleiding van de avond.
Aan alle leden een fijne vakantie en tot de volgende fotobespreekavond op 1 september.

Nieuwe vorm van foto’s presenteren.

150 150 Secretariaat

Nieuwe horizonten doemen op voor de fotokring. Er is geïnvesteerd in een laptopje en een fatsoenlijk beeldscherm. De fotopresentaties kunnen in het vervolg digitaal verlopen.

Asten-20130821-00149Voor het presenteren van foto’s hebben we een Dell beeldscherm aangeschaft van 27″. Samen met de ook aangeschafte HP laptop opent dat voor de inleider van de fotobespreking de ruimte om dit niet alleen maar aan de hand van fotoprints te doen. Ook voor de “doe-avonden” biedt dit nieuwe perspectieven. Kortom we maken weer een stapje om voor ieder wat wils te bieden in het programma.

Is dit een nieuwe nagel aan de doodskist van onze onvolprezen printservice bij Peter Damen?
Ik hop het niet. Neem het volgende van me aan: “Een goeie foto verdient nog steeds een goeie print!”

Peter Stevens

Nieuw begin voor het fotobespreken.

Secretariaat

De belangrijkste afspraak die de fotokringleden aan het begin van 2013 met elkaar hebben gemaakt is dat de kussens eens flink moeten worden opgeschud. In de eerste maand van het jaar zijn de resultaten daarvan langzaamaan zichtbaar aan het worden. De eerste maandelijkse “doe-avond” heeft inmiddels plaatsgevonden en donderdag 31 januari is vervolgens gepoogd om een frisse start te maken met het fotobespreken. In 2013 treden Ramon van Hoek, Alphons de Visscher en Peter Stevens beurtelings op als gespreksleider. Peter beet de 31e het spits af. Zij gaan proberen om telkens de maandelijkse bijeenkomst die in het teken van het fotobespreken moet staan, op een afwisselende en prikkelende wijze invulling te geven in 2013. Ook gaan ze kijken hoe tegemoet gekomen kan worden aan de wens om meer structuur in het fotobespreken te brengen.

Om te beginnen is de “zaalindeling” eens overhoop gehaald in de hoop wat verbetering te vinden in de ervaren overlast van het omgevingsgeluid uit de bar en het zicht op het gepresenteerde werk. Dat is niet in alle opzichten positief uitgepakt misschien, maar al zoekende komen we ergens.

Allengs dat het jaar vordert zal de verbeterde invulling van de fotobesprekingsbijeenkomsten gestalte moeten gaan krijgen. Houdt er rekening mee dat voor het bereiken van die doelstelling ook een beroep wordt gedaan op de leden.

Fotobespreekavond

Fotobespreekavond