Met een delegatie van vijftien personen zijn we op 1 april (echt waar) naar Museum Helmond getogen voor een bezichtiging van de eigenzinnige foto’s van Alex Webb.
Ze tonen alle opvallend verzadigde kleuren, te danken aan het vele aanwezige licht op de plek waar ze gemaakt worden. Wat ze ook gemeen hebben zijn de onderwerpen, veelal in randgebieden van steden en samenlevingen, waardoor het kenmerkende rommelige van zijn foto’s nog wordt versterkt. Dat krijgt nog meer accent doordat Alex vaak gebruik maakt van spiegelende oppervlakken.
Over menige foto hebben we ons hoofd gebogen om tot de uitspraak te komen: Als ik die op de clubavond mee zou brengen, zouden de andere clubleden hem zeker afkeuren. Daarnaast verdienden een aantal foto’s enthousiaste bewondering.
Het korte filmpje met beelden van Istanbul in de ‘darkroom’ had achterwege kunnen blijven.
HK
Alex Webb is Magnum fotograaf.
Webb is vooral bekend om zijn complexe en levendige kleurenfoto’s van toevallige (?) of raadselachtige momenten, vaak op plaatsen met sociaal-politieke spanningen. De afgelopen 45 jaar heeft Webb op uiteenlopende plaatsen gewerkt, van de grens tussen de VS en Mexico, Haïti, Istanbul en recentelijk in een aantal Amerikaanse steden.
In 1974 begon de 22-jarige Webb, een genomineerde voor Magnum Photos, te werken als professionele fotojournalist en ging hij werken voor onder andere de New York Times Magazine, Geo, Life, National Geographic. Alex werd in 1979 volwaardig lid van Magnum Photos.
Hij werkt voornamelijk in Latijns-Amerika en het Caribisch gebied en dankt die culturen voor het inspireren van zijn interesse in kleur, toen hij in 1979 overstapte van zwart-witfotografie. Webb heeft 16 fotografieboeken gepubliceerd, waaronder The Suffering of Light, een overzicht van 30 jaren van zijn kleurenfoto’s, en Memory City (met dichter en fotograaf Rebecca Norris Webb, zijn vrouw en creatieve partner), een meditatie over film, tijd en de stad Rochester, NY, zelf, het oude huis van Kodak, in het jaar volgend op het faillissement van de onderneming. Zijn meest recente boeken zijn La Calle: Photographs from Mexico en de samenwerking Slant Rhymes met Rebecca. In het najaar van 2019 publiceert Aperture zijn zeventiende boek – en vijfde samenwerking met Rebecca – Brooklyn: The City Within.
Hij heeft talloze prijzen en beurzen ontvangen, waaronder een Hasselblad Foundation Grant in 1998, een Guggenheim Fellowship in 2007, een National Endowment for the Arts Fellowship in 1990 en de Leica Medal of Excellence in 2000. Zijn Persoonlijke site vinden jullie hier.
Mathy Heijmans
“Als ik die op de clubavond mee zou brengen, zouden de andere clubleden hem zeker afkeuren.” ….ik vraag me dat eerlijk gezegd af. Als dit klopt wat zegt dat dan over ons of ‘de andere clubleden’ ? Ik heb er maar weinig gezien die ik niet kon waarderen.